Wordt de wens van Franse endurance coach  Steven Henry vervuld?

 

Reeds voor het WK op de baan lazen we een artikel met als kop; “Steven Henry plaide pour des points UCI route pour les pistards.”

De Franse endurance coach had graag gezien dat de internationale wielerbond UCI punten voor het wegklassement aan baanrenners zou toekennen
“ Ik betreur het ten zeerste voor degenen die dubbele activiteiten uitoefenen (bijvoorbeeld op de weg en de baan rijden), het zou het werken met de professionele teams gemakkelijker maken, het zou niet de strijd zijn om de renners te krijgen.
We zijn er trots op dat we ‘wegrenners’ op de baan hebben, maar we doen niets om hen te helpen. ” Ten tijde van de FICP-ranking kende de internationale federatie punten toe aan renners die aan zesdaagsen deelnamen, wat betekende dat renners als Danny Clark of Pierangelo Bincoletto op de 200e plaats in de mondiale ranking stonden

  Elia Viviani zou bij een dergelijk systeem veel punten voor zijn team verdiend hebben  

Vandaag lazen we dat de UCI op een multidisciplinair puntensysteem broedt.
Als het van de UCI afhangt, zal een ploeg in de toekomst dus ook punten kunnen veroveren op de piste, in het mountainbiken, in de graveldiscipline en in het BMX’en.
Waar wij naar zullen streven, is dat er punten vanuit andere disciplines zullen worden meegenomen voor het ploegenklassement dat de WorldTour-licenties bepaalt. Dat zegt Peter Van den Abeele, sportief directeur bij de UCI, in gesprek met Sporza.

Met een dergelijke puntensysteem zou de waarde van o.a. het baanwielrennen voor wegploegen toenemen, is de redenering bij de UCI. Een ploeg als INEOS Grenadiers heeft met Filippo Ganna en Elia Viviani toppers die deelnemen aan grote piste-evenementen. Dat is mooi, maar in ruil krijgt INEOS daar geen WorldTour-punten voor. Dat willen we bespreken en veranderen. We kunnen op die manier een meerwaarde bieden aan de ploeg door te stellen dat we hen voluit ondersteunen als ze renners laten rijden in andere disciplines.”
Ten vroegste 2026
Van den Abeele gebruikt ook Mathieu van der Poel en Wout van Aert als voorbeelden. Punten die zij in Wereldbekers veldrijden behalen, ‘kunnen ze meenemen naar de weg’, klinkt het. Dat zal deze veldritwinter overigens nog zeker niet het geval zijn. De hervorming kan ’ten vroegste vanaf 2026, bij de nieuwe WorldTour-cyclus, worden ingevoerd’, sloot Van den Abeele af.