UCI stelt  ‘Technical Commissaire’ aan bij wereldkampioenschappen

  de Britten presenteerden onlangs hun fiets voor de Spelen  
deelnemers gecontroleerd worden, (ze moeten immers voldoen aan de geldende reglementen (technische fraude voorkomen!) was het niet gebruikelijk dat dat deze functie aan een specifieke commissaris zou toebehoren, maar er werd eerder een jurylid gekozen dat zelfs kon wisselen afhankelijk van de sessies of tests. Als we nu bij de UCI naar de jurysamenstelling kijken voor de volgende twee WK’s die op het programma staan voor de junioren in het Chinese Luogang en voor de elite In de Ballerup Super Arena te Kopenhagen zien we dat er nu een Technical Commissaire’ in de jury is opgenomen, zelfs twee bij het WK voor elite.
  de Italianen rijden op deze Pinarello de team pursuit (later meer over de kosten!)  

En dat is volkomen logisch, aangezien er steeds meer regels komen over het materiaal dat wel of niet gebruikt mag worden bij een baanwedstrijd: frames, wielen, helmen, kleding… en waarvoor in de meeste gevallen voorafgaande goedkeuring van de UCI nodig is. In feite telt alleen al de Technical Regulation Clarification Guide 78 pagina’s, wat veelbetekenend is voor het belang van dit onderwerp.

e Technisch Commissaris zal de fietsen een uur voor aanvang van elke sessie controleren en deze moeten elke keer dat ze de baan op gaan, worden gecontroleerd, een controle die wordt uitgebreid tot reservemateriaal. De verantwoordelijkheid voor het ontzeggen van de start aan een deelnemer ligt echter bij de voorzitter van de jury. En in het geval dat de non-conformiteit van het materiaal na de wedstrijd wordt ontdekt, kan dit leiden tot de diskwalificatie van de rider. In het voetbal heeft men een VAR in het leven geroepen en nu heeft de UCI ervoor gekozen om specifieke commissarissen aan te stellen die ‘het materiaal’ gaan controleren.