Interview met UCI head of track Gilles Peruzzi

De ‘UCI Track Champions League’ hervat vandaag op Mallorca in Spanje. Voor deze tweede editie is de kalender nog compacter, namelijk van zes naar vier weken. Voor de first Round sprak UCI-baanmanager Gilles Peruzzi in een update over verschillende onderwerpen met DirectVelo.

DirectVelo: De Champions League begint deze zaterdag. Ondanks deafwezigheid van Emma Hinze blijft het deelnemersveld bij de sprint aantrekkelijk maar zwakker bij de endurance. Bij de heren is geen van de wereldkampioenen uit Saint-Quentin-en-Yvelines aanwezig.

Gilles Peruzzi: Er zijn verschillende verklaringen. Ten eerste zijn de sterren van de endrance wegrenners. Ze zijn dus verbonden aan een team. Je hebt dus de toestemming van de renner en het team nodig. Ten tweede de periode. Voor de endurance-heren komen we uit een wegseizoen. Of we zijn in rust, of op trainingskamp. Tot slot, gebaseerd op feedback van atleten die weigerden, is er het format zelf. Ze wilden geen scratch en elimination over zo’n korte afstand, maar ze begrijpen onze aanpak. We willen een televisieformat van twee tot drie uur. Daarom is het onmogelijk om een madison van een uur te laten verrijden. Als we de ontstaansgeschiedenis van het project nemen, is het doel om de baan te promoten. In het WK zijn er elf disciplines, vier in sprint en zeven in endurance. We kunnen dus geen Track Champions League hebben zonder een sprint. Het is moeilijk om endurance sterren aan te trekken, maar we geven niet op. We hebben een samenwerking van acht jaar met Discovery om de Champions League onmisbaar te maken.

Kun je het event Track Champions League noemen als je de sterren niet kunt aantrekken?
Toen we in maart 2020 tekenden, was de basisnaam de World League. Vlak voor de lancering hebben we de naam veranderd. We kunnen niet terug. Deze kampioenen moet je hebben. Qua sprint zitten we heel goed.
Het is een systeem waarmee ze geld kunnen verdienen. Er zijn startbonussen en geld voor het algemeen klassement. Qua endurance zal het nog wel even duren.

Begrijpt U dat endurance-sterren als Elia Viviani en Ethan Hayter het liefst naar de Zesdaagse van Gent (15-20 november) gaan die plaatsvindt tijdens Round 2 in Berlijn (19 nov)?
We weten dat er geld te verdienen valt op de Zesdaagse van Gent en die duurt bijna een week Van onze kant willen we echte wedstrijden hebben. Bovendien zijn we volop aan het nadenken over de criteria voor het evalueren van de onderdelen. Ze zullen worden verfijnd. Voorlopig komen ze neer op: welke landen doen er mee? Wat zijn de categorieën? Wat zijn de aangeboden onderdelen ? Het is vrij eenvoudig. Sommige evenementen hebben een echt sportief niveau, zonder een evenement te zijn, en vice versa.

“We kunnen het systeem niet beoordelen”

Vorig jaar werd de kwestie van de uitnodigingen aan de orde gesteld en u was tegen het idee . Is uw standpunt over dit onderwerp veranderd? Nee, Elia Viviani wilde aan de de Champions League deelnemen, maar op voorwaarde dat hij Round 2 in Berlijn kon overslaan en vroeg om vrijstelling, maar als we zo beginnen, zetten we de deur open voor iedereen.
Op tijd renners uitnodigen zit niet in het DNA van de Track Champions League. Nodigen we atleten uit midden in de Tour de France? Bovendien zijn we vanwege de complexiteit van de baan ook beperkt in het aantal atleten. Een elimination met 18 of 24 deelnemers verandert alles en we willen ook dat het programma kort en spectaculair is.

Welke opties liggen er op tafel endurance sterren aan te trekken? Verander de kalender, het aantal te behalen UCI punten?
Dit is de minst slechte periode om het te organiseren. Januari is discutabel. Dan wordt het bijna onmogelijk met de start van het wegseizoen, om nog maar te zwijgen van het EK en de Nations Cup op de baan. De kalender (vijf Rounds) is al compact. We gaan van zes naar vier weken en dat is voor sommigen al teveel. Naar twee Rounds per week gaan is ondenkbaar voor het herstel van renners en we willen het moment creëren dat vast zit in de hoofden van mensen, op zaterdagavond van 19.00 tot 22.00 uur.
Wat de UCI punten betreft, is het waar dat elke Round meetelt als class-2, maar de punten in het eindklassement liggen dichter bij een wereldkampioenschap. We kunnen ook niet overdrijven in de punten. Er staan immers maar 72 riders aan de start. Bij het wereldkampioenschap zijn er 350.

Voor de Olympische Spelen van 2024 in Parijs zullen er evenveel heren als dames zijn, aangezien de team sprint van twee naar drie gaat voor dames. Er zullen ook tien achtervolgingsploegen zijn, vergeleken met acht in eerdere Olympiades. Wat denk je ? Ons eerste doel was om deze perfecte pariteit tot stand te brengen, met drie dames voor de team sprint zoals bij de heren.
Op papier hadden we nog zeven plaatsen nodig. Helaas kregen we er maar één, van 189 naar 190.(Opmerking onzerzijds: totaal aantal atleten dat het IOC toestaat)
Dus hebben we verschillende simulaties uitgevoerd om de best mogelijke deelname te krijgen. Het geluk van dat schuiven zorgde ervoor dat we met tien teams in de team pursuit en acht op de team sprint uitkwamen.
Het is moeilijk om een ideaal aantal plaatsen te geven. Het belangrijkste is om goede sprint- en endurance-toernooien te hebben.

« Autant faire des courses de quartier »

Op de baan is de uitrusting c.q materiaal erg belangrijk, vooral bij de ploegenachtervolging. Er zijn ongelijkheden in het ontwikkelingsbudget tussen naties. Wat is het standpunt van de UCI over deze kwestie?
Dit is duidelijk een van onze zorgen. We zijn begonnen een stap in deze richting te zetten, door alleen materiaal toe te staan dat in de handel verkrijgbaar is. Zelfs als een land over substantiële middelen beschikt om apparatuur te ontwikkelen, moet het voor iedereen toegankelijk zijn. We proberen de kloof tussen naties te dichten. Dit is de ambivalentie van de situatie: we willen de ontwikkeling van de markt niet vertragen en tegelijkertijd de ongelijkheden beperken. Het budgettaire aspect is een groot probleem. Is het moeilijk om een budgetlimiet op te kunnen leggen en zo ja, op welk niveau? Alleen voor de fietsen? Hoe zit het met apparatuur? De fiets is echter niet alles. Ik neem het voorbeeld van Zwitserland, een rijk land maar met een wielerbond met een krap budget. Ze wisten zich echter nog steeds te kwalificeren voor Tokio, zonder over de beste uitrusting te beschikken. We hebben ook wat metingen gedaan aan de uitrusting: het stuur moet een minimale breedte hebben van 35 cm.

De UCI heeft een handvest vrijgegeven om de uitstoot van broeikasgassen te helpen verminderen Met drie Rounds van de Nations Cup in 2023 buiten het Europese vasteland, een Wereldkampioenschap in 2025 in Argentinië en 2026 in China, gaan de renners de komende jaren veel reizen…
In Europa kan niet alles bij elkaar passen. Vanaf het moment dat we het over internationale sport hebben, zijn er bewegingen. Wat de Nations Cup betreft, was het altijd duidelijk dat we een Round wilden op elk deel van de wereld: de zone Amerika, de zone Europa/Afrika en Azië/Oceanië. Inspanningen in relatie tot het milieu, wij doen ze. Betekent dit dat je jezelf moet afsnijden van internationale evenementen? Dan kun je net zo goed buurtinkopen doen. De schoonheid van de internationale sport is om navolging en roepingen op te wekken in de vier hoeken van de wereld. Onze boodschap is dat de fiets groener is dan een auto en we willen dat mensen erop stappen dankzij het bereik van de internationale sport.

De Belg Jos Smets, lid van de Baancommissie, noemde een mogelijke gelijkheid van afstanden voor heren en dames, met als voorbeeld atletiek Wat is uw standpunt?
Niets kan worden uitgesloten. Wie had kunnen zeggen dat de dames hun keirintoernooi zouden hebben gehad of hun madison? We zoeken pariteit, daarna moeten we consistent blijven. Je moet fysiologie respecteren. In de sportschool tillen sprinters niet dez. Ik wil geen nee zeggen, maar het zal niet van de ene op de andere dag gebeuren. Ik heb het gevoel dat het onderwerp terugkomt omdat het past bij de tijd.