In twintig jaar 0,612 sneller


 Harrie Lavreysen stelde in Ahoy zijn eigen baanrecord op de 200 meter scherper naar 9,852 seconden (73,082 km/u)
 

De evolutie van de 200 meter vliegend
Om de evolutie van de 200 meter vliegend, de kwalificatie voor het sprinttoernooi, hebben we de gemiddelde tijd van de eerste acht sprinters tijdens de wereldkampioenschappen op een rijtje gezet.

Zo’n twintig jaar geleden reed men laag in de 10 sec. De gemiddelde tijd van de top acht tijdens het WK bedroeg 10,357.
In 2006 doken de zes beste onder de 10,2 en in 2007 noteerde Francois Pervis (Fra) een tijd van 9,968
Bij een tijd van precies 10 sec is de gemiddelde snelheid 72 km/uur en bij 9,8 sec is dit ongeveer 73,5 km/uur.
Gezien het feit dat de luchtweerstand toeneemt naarmate de snelheid groter wordt is dit fenomenaal


Jeffrey Hoogland kan naast sprinten ook een zeer snelle kilometer rijden
 

Seizoen 2019 -2020 naar een tijd van 9,5
Tijdens het WK van 2019 duiken drie sprinters onder de 9,6
Als U weet dat dit een gemiddelde snelheid betekent van 75 km/uur dan is de gemiddelde snelheid in tien jaar tijd met zo’n 5 km  toegenomen.

In de toekomst zal het waarschijnlijk nog sneller gaan.
We denken dat Harrie Lavreysen op een hoog gelegen baan in Cochabamba (Bolivia) onder de 9 sec kan duiken!! Wereldrecord, gereden op deze baan tijdens Pan American Games 2019 staat op 9,100 gereden door Nicholas Paul (T & T)


waartoe is de snelste man op een hoog gelegen baan toe in staat? 8,9 ?
 
 Gemiddeld    |      1e           2e         3e
2000: 10,357 | 10,184 – 10,309 -10,312
2001: – - – -   | – - – - – - – - – - – - – - – - –
2002: 10,293 | 10.130
2003: 10,155 | 10.081
2004: 10,377 | 10,322
2005: 10,345 | 10,192
2006: 10,164 | 10,100 – 10, 111 – 10,116
2007: 10,141 |   9,968
2008: 10,036 |   9,992
2009: 10,057 |   9,930
2010:   9,981 |   9,896
2011: 10,152 | 10,043
2012:   9,912 |   9,854
2013:   9,981 |   9.879
2014:   9,983 |   9,742
2015:   9,714 |   9,641 – 9,676 – 9,681
2016:   9,819 |   9,776 – 9,767 – 9,767
2017:   9,777 |   9,645 – 9,655 – 9,753
2018:   9,716 |   9,674 – 9,677 – 9,701
2019:   9,667 |   9,572 – 9,584 – 9,584