Franse endurance coach kritisch over UCI

De informatie die de UCI op 5 mei verstrekte aangaande de World Tour kalender staat in schril contrast met het gebrek aan nieuws wat betreft de baan, hoewel we weinig kritische stemmen horen. Een van de mensen die dit wel doet is de Franse endurance coach Steven Henry die vandaag verklaarde: “Er is geen zicht op de baan. Ik begrijp dat de weg de motor is voor het wielrennen, maar de UCI kan toch communiceren over wat ze weet.”
We wachten al meer dan een jaar op data
Het seizoen 2020-2021 beloofde al bijzonder te zijn met de uitvoering van de hervormingen: Nations Cup in het voorjaar en de zomer in plaats van de World Cups in de winter, WK in het najaar en World League in de winter.
De coronavirusepidemie zorgde voor meer onzekerheid en de verplaatsing van de Spelen naar de zomer van 2021
“We wachten al meer dan een jaar op de kalenderdata van 2020-2021, de hervorming is nog onduidelijk “, betreurt Henry. Achter het boegbeeld, de weg, staat de baan in de schaduw.
De baankalender zier er op dit moment uit als een lege huls gevuld met de Spelen in 2021 een Grand Prix en een paar zesdaagsen
“Ik hoop dat op 15 mei, wanneer de UCI de rest van de wegkalender publiceert, ook een kalender voor de baan zal publiceren “.
“Zonder data zal het moeilijk zijn om met professionele teams afspraken te maken om de dubbel weg- en baanactiviteiten te plannen,” vooral met betrekking tot de Nations Cup, afgezien van het feit dat ik de programmering van de twee EK’s niet begrijp zo dicht op elkaar een in november (EK 2020) en de andere in februari (EK 2021) Tweemaal reizen kort achter elkaar, het is een aanslag op het budget “, vreest Henry.
 

Het probleem van de 250 UCI pts
De Franse coach hoopt ook dat de internationale federatie haar wereldranglijst zal bevriezen. “Voor de baan zijn punten belangrijk voor deelname aan de Nations Cup. Er zijn minimaal 250 punten vereist. Atleten die hun punten in het voorjaar en de zomer 2019 hebben behaald zijn verliezers,” legt hij uit. Ten slotte spreekt de verantwoordelijke man ook over de junioren en de beloften die al die maanden zonder competitie zitten.” Het is ook schadelijk voor de renners om vanuit technisch-tactisch oogpunt een jaar zonder baanactiviteit te moeten doorbrengen . ”De baan hoopt op een bord van de UCI om uit de mist te komen.

De wens van velen denken wij: het wordt tijd dat de UCI de ‘radiostilte’ wat de baankalender betreft, zo snel mogelijk doorbreekt