De verbrijzelde droom van een langverwachte wielerbaan

Het besluit dat de gemeenteraadsleden van de Franse stad La-Roche-Sur-Foron, in de Haute-Savoie, slechts vijftien dagen geleden hebben genomen, om de parkeerplaats van het expositiecentrum Rochexpo niet te verkopen voor de bouw van de ‘Haute Savoie Arena’, waar het WK op de baan van de Super World Cup 2027 zou plaatsvinden hebben het project behoorlijk getroffen.

En nu bekijkt de Franse wielerbond ( FFC) alternatieven De FFC, publiceerde op 10 februari een venijnig artikel ondertekend door de de voorzitter onder de titel “de verbrijzelde droom van een langverwachte wielerbaan”, waarin hij degenen aanviel die ” alleen uit politiek opportunisme handelden”, en verklaarde: ” desondanks “Vanuit het verdriet dat ik een bevoorrechte getuige ben geweest van deze mengeling van passiviteit en aanvallen die tot zo’n ramp hebben geleid, bevestig ik dat we samen met nog meer vastberadenheid de weg naar dit WK wielrennen 2027 zullen voortzetten . ”

Gisteren vernamen we nog meer details, toen de Franse leider in Le Messager verklaarde dat “ja, we hebben een plan B”, maar dat hij de mogelijkheid uitsluit om een nieuwe locatie te bouwen.
“Het is onmogelijk om met de tijd die we nog hebben opnieuw te beginnen met een ander indoor wielerbaanproject. We hebben te veel administratieve en technische procedures om een infrastructuur te creëren die geschikt is voor internationale competities. En de tijdelijke (mobiele banen zijn niet op het niveau van een WK.”

Het meest logische alternatief is uiteraard om de evenementen naar het nationale Velodrome te brengen, in Saint Quentin-en-Yvelines , het hoofdkwartier van de FFC, en waar dit jaar de baanwedstrijden van de Olympische Spelen zullen plaatsvinden, hoewel het iets is dat nog niet is bevestigd. Er is ook een tweede onderliggend probleem en dat is of het, zodra het baanwielrennen uit de Haute-Savoie is verwijderd, raadzaam is om het op dezelfde geplande data van de SuperWorld Cup te handhaven, van 11 tot 26 september 2027. Het zou nog steeds zou een logistieke tegenstrijdigheid zijn, vooral als sommige atleten – vooral paracyclisten – binnen een paar dagen moesten strijden op twee locaties die meer dan 500 kilometer uit elkaar liggen.