De UCI wil de veiligheid ook tijdens training vergroten

 
de horrorcrash tijdens de Commonwealth Games toen de Brit Matt Walls tussen de toeschouwers belandde
 

Naast de gedachte om in de toekomst de afstanden voor dames op de baan gelijk te stellen met die van de heren, als voorbeeld de 500 meter I.T.T. voor dames zou kunnen evolueren naar 1 km, was het eerste onderwerp dat tijdens de bijeenkomst van de UCI baancommissie in St. Quentin-en Yveles ter tafel de veiligheid.

Hoe aanvaringen tussen achtervolgers te voorkomen
Verwezen wordt naar de horrorcrah tijdens de ‘Commonwealt Games’ toen de Brit Matt Walls werd gekatapulteerd en in de tribune terecht kwam. 
“De snelheden nemen toe,” zegt Jos Smets, lid van de baancommissie. “We zijn niet alleen geïnteresseerd in veiligheid in wedstrijden maar ook tijdens trainingen.
In wedstrijden hebben we het aantal mensen in de veiligheidszone al zoveel mogelijk teruggebracht, maar tijdens de training zijn er geen regels. Er zijn regels tijdens de wedstrijden maar veel minder tijdens de training. In de officiële training, als de file des coureurs roule à la ligne des stayers, rijden anderen in slow motion in de veiligheidszone en worden sprinters nog steeds op gang geduwd.”

 
De Brit Dan Bigham passeert de Canadees aan de linkerzijde
 

Tijdens de kwalificatie van de individuele achtervolging kwam Daniel Bigham(4:05,181) was men dichtbij een incident wat (grote) gevolgen zou kunnen hebben toen hij de Canadees Carson Mattern (4:13,196) inhaalde
De neus op het stuur, de Engelsman passeerde de Canadees aan de linkerkant (foto hieronder).
Dit incident doet denken aan de val van de Deense achtervolgers op de Olympische Spelen in Tokio.
“We zoeken hoe we deze situaties kunnen oplossen of vermijden. Technici kunnen heel veel verzinnen “, geeft Jos Smets aan. Momenteel stellen de regels alleen dat een team dat op het punt staat te worden ingehaald, niet opnieuw mag passeren.

Ten slotte was dit wereldkampioenschap een gelegenheid om de teams de regels voor de totale uitrusting ( materiaal , kleding) voor de Spelen van 2024 nog eens te presenteren of eraan te herinneren. ” Ze kennen de geldende regels qua uitrusting voor de Olympische Spelen, wat wel of niet wordt toegestaan, controles, kleding “.
Bijvoorbeeld, helmen mogen bepaalde afmetingen niet overschrijden . “Michael Rogers ( hoofd van de la route et de innovation ), heeft waanzinnig werk geleverd waanzinnig “, besluit Jos Smets.