Dagblad ‘De Stentor’ besteedt aandacht aan bike-off

 

De prooi, de twijfelaar en de oudgediende strijden voor de laatste plek naar Tokio

Drie baanwielrenners, één plek in de teamsprint. Roy van den Berg (32), Nils van ’t Hoenderdaal (27) en Theo Bos (37) maken op donderdag in het Zwitserse Grenchen onderling uit wie de startpositie krijgt op de Olympische Spelen van Tokio.

Walter van Zoeren 26-01-21, 17:30

De winnaar van de bike-off voegt zich dan bij Harrie Lavreysen, Jeffrey Hoogland en Matthijs Büchli die zich kwalificeerden voor de posities twee en drie. Ondertussen trainen de mannen wel al jaren samen, net als de afgelopen en komende twee weken. ,,Over koetjes en kalfjes wordt wel gesproken met elkaar, maar we delen geen informatie op detailniveau”, zegt Van den Berg, die de laatste jaren veruit het sterkst was en daardoor de prooi is voor de andere twee baanwielrenners.

Alleen de starterspositie lag nog open en zoals bij elke olympische cyclus kan daar door iedere baanwielrenner op worden ingeschreven. Nu zijn daar nog drie renners voor over. Bondscoach Hugo Haak voelt de spanning bij zijn mannen. ,,De groep was eerder nog groter, maar nu zijn we met de drie besten over”, zegt Haak op de dag dat hij met de drie renners in een bubbel gaat. Afgeschermd van de andere leden van de baanselectie en op afstand van elkaar. Als een van de renners onverhoopt besmet raakt, moeten de andere twee ‘gewoon’ naar Zwitserland kunnen afreizen.

De kwalificatieprocedure was voor iedereen allang bekend, zegt Haak. ,,Dat is voor elk kampioenschap zo en zeker bij de Olympische Spelen. Vorig jaar was de kwalificatie voor de andere twee posities, nu zijn de starters aan de beurt.”

Zo’n testdag zal best spannend zijn, verwacht haak. ,,Tuurlijk, dat voel je nu al. Het is heel belangrijk voor die mannen en de consequenties zijn groot. Maar het is aan de mannen zelf, Ik ben er alleen om de juiste setting te creëren, te faciliteren zodat ze optimaal kunnen presteren. De dag zelf moet goed in elkaar steken, daar ben ik voor.”

Zelfde startmachine als in Tokio
De keuze voor Zwitserland verklaart Haak omdat de baanselectie eigenlijk daar op trainingskamp zou zijn eind januari. ,,De baan lijkt op de olympische baan in Japan en het hotel zit aan de baan vast. Dat is erg prettig. En ook de startmachine is hetzelfde als in Japan. Dat zijn allemaal voordelen.”

In Grenchen rijden Bos, Van den Berg en Van ’t Hoenderdaal drie rondes. Haak: ,,Ze starten drie keer met tussenpauzes van 35 minuten. Precies even lang als op de wedstrijddag tijdens de Spelen. Dan rijden ze ook een kwalificatie, eerste ronde en dan de finale. Dat willen we zo goed mogelijk nabootsen. De snelste renner selecteert zichzelf.”

 
Voor het hele artikel klik hier